zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Verdiho Trubadúr v Českých Budějovicích

Trubadúr - plakát k inscenaci

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

První premiérou v novém roce 2017 bude inscenace jedné z nejznámějších a nejhranějších oper G. Verdiho TRUBADÚR pod taktovkou Maria De Rose a v režii Tomáše Studeného.
Premiérová uvedení 20. a 23. ledna 2017 od 19.00 hodin DK Metropol.

Verdiho v pořadí sedmnáctá opera Il trovatore patří k jeho nejpopulárnějším, operní soubor Jihočeského divadla se k tomuto titulu vrací už počtvrté. Byla zkomponovaná podle Gutiérrezova dramatu El trovador a je zasazena do severního Španělska na počátku 15. století. Pojednává o milostném trojúhelníku Leonory, hraběte Luny a Manrica. Ti se stávají předmětem kruté hry a pomsty Azuceny. Právem je to dokonalé hudební „melodrama“ s elegantní strukturou, vyváženou instrumentací, kde v ději rafinovaně prostupuje násilí s něhou.

Režisér Tomáš Studený spolu s choreografkou Veronikou Poldauf Riedlbauchovou vytvořili svérázný „antický“ rámec: „Snahou bylo zprostředkovat emočně uvěřitelným scénickým jazykem syrovou brutalitu středověké látky v kontrastu s truvérskou lyrikou i romantickou exaltovaností opery. Můj vnitřní předobraz se podobal Vláčilově Marketě Lazarové, nebo Bergmanově Sedmé pečeti. Tam je ona potřebná syrovost, jenže v operní inscenaci by užití identického rukopisu patrně selhalo. Hledáme tedy vlastní způsob, jak zachytit tento obrys Trubadúra. Inspirovali jsme se jednak divadlem středověku, které dokázalo být velmi působivé a přitom ve vyjadřování symbolické, nepopisné, a jednak divadlem antickým, zejména ve využití sboru. Antiiluzivní princip je vhodná platforma pro příběh, který není v libretu úplně celistvý, protože dopředu víte, že nesledujete souvislé zobrazení děje v reálném čase. Máme velmi jevištně disponovaný sbor, nabídlo se tedy vzít ho do hry jako neustále přítomného prostředníka, který na sebe bere různé role a dotváří svou fyzickou přítomností scénografii.“ říká Tomáš Studený.

Tomuto konceptu odpovídají i kostýmy Zuzany Přidalové, v nichž je patrná znalost doby i osobitá imaginace. Kostýmy v sobě nesou ducha doby, v němž se příběh odehrává, nejde tedy o posun v čase, zároveň ale také nejde o historickou kopii dobového oděvu.

Scénografie Aleše Valáška pracuje s funkčním členěním prostoru, k němuž je užito několik dřevěných vozů evokujících středověké mansiony, s jejichž pomocí lze scénu dynamicky průběžně proměňovat. Hlavním prvkem je dřevo se zašlým povrchem uspořádané ve strohých pravoúhlých kompozicích. Dalším podstatným prvkem je oheň v různých symbolických podobách. „V našem příběhu je zmařená láska Manrica a Leonory jen vedlejším motivem tragédie mnohem dalekosáhlejší a její obětí je i Manricův protivník, hrabě z Luny. Stejně jako pro Verdiho, zůstává pro nás hnacím motorem celého dramatu postava Azuceny a její nesmírně bolestný vnitřní konflikt mezi neodbytnou potřebou pomsty a mateřskou láskou k Manricovi. Právě on se ale nakonec stává nástrojem i obětí její pomsty, čímž se tragédie ,anticky´ završí,“ doplňuje dramaturg František Řihout.

Operu uvádíme v mezinárodním obsazení – jako Leonora se představí Yukiko Kinjo nebo Jana Šafářová Doležílková (v JD vystoupí poprvé), v roli Manrica se střídají Lázaro Calderón a Paolo Lardizzone, jako hrabě Luna se představí sólista opery JD Alexandr Beň a sólista ND Praha Miguelangelo Cavalcanti (v JD poprvé). Cikánku Azucenu zpívají dvě mezzosopranistky – v JD dobře známá Šárka Hrbáčková a nová tvář Eliška Weissová.

Více o inscenaci zde

17.1.2017 00:01:19 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Koza aneb Kdo je Sylvie? (Divadlo Bez zábradlí)

Články v rubrice - Zveme ...

Opera o životě Boženy Němcové v Plzni

Jsem kněžna bláznů (Foto: Irena Štěrbová)

Jako jeden z příspěvků k Roku české hudby zvolilo Divadlo J. K. Tyla i operu skladatelky Lenky Noty a libretis ...celý článek


Malý princ přitančí na Novou scénu

Malý princ (Foto: Irena Štěrbová)

Druhou baletní novinkou Divadla J. K. Tyla v této sezóně bude Malý princ inspirovaný stejnojmenným románem fra ...celý článek


Opera Romeo a Julie vstupuje do kin

Nadine Sierra a  Benjamin Bernheim (Romeo a Julie)

Již sedmá letošní inscenace zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do k ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 13. týden

Za zvukem valašského dřeva

Velechrám v Ulmu – nejvyšší kostel světa
Staleté osudy a současný život výjimečné gotické stavby. Něm celý článek

další články...